16 maja 2016

Powtarzalność innowacji

Jeden z najlepszych współczesnych autorów w dziedzinie innowacji Anthony J. James twierdzi, że organizacje równocześnie ze wzrostem innowacyjności mają duże problemy z powtarzalnością procesu. Okazuje się, że nawet jeżeli posiadają dużą wiedzę i doświadczenie, to istnieje niewielkie prawdopodobieństwo wprowadzenia na rynek kolejnej przełomowej zmiany, która cieszyłaby się uznaniem klientów.

W jaki sposób poprawić innowacyjność? Najlepszy sposób polega na zmianie podejścia, które polega na rozwijaniu świadomości, że innowacja to nie jest produkt. Innowacja to zmiana, która oznacza dostarczenie korzyści dla klientów. Nowość oznacza wartość przede wszystkim dla konsumentów. Bez ich pomocy nie można skutecznie wdrożyć innowacji. Innowacyjny produkt jest drobną częścią innowacji, reszta to usługi, które służą do jej wprowadzenia.

Czy są jakieś inne sposoby sterowania innowacyjnością? Posiadanie jasnej strategii pełni kluczową rolę w innowacjach, a zwłaszcza jej dopasowanie do celów przyszłych produktów. Strategia nadaje sens innowacji, ułatwia jej komunikowanie oraz rozprzestrzenianie się w organizacji. Powoduje, że cała firma zaczyna myśleć o innowacjach w jeden sposób. Innowacyjny sposób.

Która innowacja jest ważniejsza? Innowacja przełomowa czy przyrostowa? Aby firma mogła odnosić sukces w innowacjach, to powinna posiadać właściwie skonstruowane portfolio innowacji. W tym celu organizacja musi opracować zróżnicowaną liczbę produktów, które obejmują oba rodzaje innowacji.