8 listopada 2015

Krzesło, znak czasu

Żaden mebel nie przyciąga takiej uwagi architektów oraz artystów jak ... krzesło. Może dlatego, że jest ono repliką kształtu ludzkiego ciała, że posiada "ramiona, nogi i plecy". Od pewnego czasu krzesło przestało być zwykłym przedmiotem codziennego użytku. Weszło do strefy sztuki i odgrywa kluczową rolę w architekturze i dizajnie jako obiekt eksperymentu, bodziec do ciągłego rozwoju. 

Krzesła są jednymi z najstarszych i najbardziej prestiżowych mebli w branży meblarskiej. Lata dużego rozwoju siedziska przeżywały w XVII i XVIII wieku. W XIX wieku ....

Początek XX wieku to okres szkoły Bauhaus, w której powstało wiele ciekawych krzeseł. Przykładem mebla z tamtego czasu jest fotel Barcelona z podnóżkiem według projektu Ludwiga Mies Van Der Rohego. Nie można też nie wspomnieć o Franku Lloydzie Wrighcie, który projektował obiekty architektoniczne o różnych funkcjach, do których tworzył oświetlenie oraz meble, wśród których znajdują się monumentalne, drewniane ... krzesła.

Szczególny rozwój projektowania siedzisk rozpoczął się z chwilą zastosowania nowych materiałów. Tworzywa sztuczne, pianki poliuretanowe, wzmacniane propyleny stworzyły nowy wymiar, nową plastykę. 

Verner Panton i jego krzesło wykonane z pojedynczego odlewu tworzywa posiada nowatorską konstrukcję i wytrzymałość. Samo krzesło jest uznane za klasykę dizajnu współczesnych mebli. Posiada umiejętność dopasowania się do każdego charakteru wnętrza. Na początku powstało białe krzesło, po nim wprowadzono wiele nowych kolorów. Krzesła z polietylenu projektuje również Ron Arada. Nie można też nie wspomnieć o krześle Luisa Ghosta, autorstwa Phillipa Starcka. Jest to kolejny projekt, który doskonale sprawdza się zarówno we wnętrzu klasycznym, jak i nowoczesnym. 

Po tworzywach sztucznych realizowano projekty z drewna, metalu i chromu, rurek chromowanych. Często zdarza się, że oryginalne krzesło o przepięknej formie nie jest wygodne. Tu forma zwycięża nad ergonomią. 

Polska posiada duże tradycje w projektowaniu siedzisk. Wystarczy zobaczyć sukcesy krzeseł Grupy Nowy Styl. Ale mamy też inne przykłady, które czekają na realizacje w XXI wieku.

Innowacyjne siedzisko LOOP - z ang. pętla, szlufka, zapętlenie - powstało w pracowni Katedry Projektowania Ergonomicznego krakowskiej ASP. Karol Cyrulik pod kierunkiem prof. Czesława Frejlicha zaprojektował siedzisko, które zdobywa najwyższe nagrody i może stać się współczesną wizytówką polskiego dizajnu. LOOP jest krzesłem wyjątkowym, które zachęca do pracy, zmienia swoje kształty i dostosowuje się do potrzeb użytkownika. LOOP nie jest zwykłym krzesłem. Łączy wiele funkcji. Jest kreatywne. Stawia na indywidualność i pracę zespołową. Ciągle zmienia się i dostosowuje, a przy tym wciąż jest ergonomiczne. 

Krzesła są znakami rozpoznawczymi architektów. Dzięki tym stylowym konstrukcjom możemy dotknąć idei, usiąść na .... A. Gaudim, F. Gehrym, J. Portmanie, Gropiusie, D. Libeskind, K. Cyruliku ... I trzeba czegoś więcej?