29 września 2015

Rysunek w biznesie

Z historii wynalazków dowiadujemy się, że wiele twórczych pomysłów zaczynało się od niewielkich szkiców. Galileusz, T. Jefferson, M. Faraday, T. Edisson rozwiązywali problemy "notując" kreski, koła, teksty opisu na kartce papieru.

Rysowanie ma znaczenie i może odgrywać ważną rolę w procesie kreatywnego myślenia i w biznesie. Rysując, można rozwiązywać problemy. Tworzyć nowe produkty.

Betty Edwards, autorka rewelacyjnego poradnika rysowania - "Rysunek. Odkryj talent dzięki prawej półkuli mózgu" - od wielu lat uczy menedżerów oraz pracowników, zajmujących się projektami umiejętności rysowania, które mogą później wykorzystać na potrzeby rozwiązywania problemów w firmie.

Kursy B. Edwards trwają trzy dni: półtora dnia poświęcone jest kształceniu zdolności rysowania, a pozostały czas przeznaczony jest na zastosowanie rysunku w projekcie i biznesie. Nauka rysunku polega na nauce "języka kreski", najpierw rysuje się problem, a potem jego możliwe rozwiązania. Ekspresyjne rysunki stają się później podstawą do dyskusji w zespole. Kurs kończy prezentacja pomysłów, w której uczestnicy dyskutują na temat problemu i ... prezentują swoje rysunki.

Rezultaty według B. Edwards są imponujące, a niekiedy urzekają pod względem przyjętych rozwiązań. Rysunek sprawdza się w dochodzeniu do informacji, która jest często ukryta, ignorowana przez językowy sposób komunikacji. 

Współczesnym dobrze znanym rysownikiem jest Karl Lagerfeld. Niemiecki projektant mody, artysta, fotografik nie rozstaje się ze szkicownikiem. Opowiada, komentuje, projektuje, stawiając ... "kreski" w zeszycie.